انگشتر زمرد و خواص استفاده از انگشتر زمرد
نوشته شده توسط : نقره جات

نگین انگشتر زنانه و مردانه زمرد (emerlad) با جنس سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم و از نوع سبز بریل با پیچیدگی 7.5 – 8 در مقیاس موس می باشد. نیزان سنگ نگین در کلمبیا، برزیل، روسیه و افغانستان یافت می شود. این گونه گوهر همواره در فرهنگهای مختلف الهام بخش بوده و از خواص گوهر زمرد نیز برای برخی بیماری ها نظیر صرع استفاده می گردیده و بطور کلی در گذشته از خواص زمرد به عنوان تجویز دارو استفاده می گشت ! 

برترین نگین های انگشتر زمردها از کشور کلمبیا هستند که مشهورترین زمردها به همان کشور تعلق دارند. کشور کلمبیا در آمریکای جنوبی، با بیشترین استخراج در صدر تولیدکننده زمرد جهان قرار دارد. حدود ۱۵۰ ذخیره زمرد در نیزان کشور شناخته گردیده که مهمترین و مشهورترین این ذخایر، معادن موزو Muzo و شیوور Chivor هستند که در تمدن های قدیم توسط تمدن اینکاها، معدنکاری و استخراج می گردیده اند. از نظر مالی مهمترین معدن کلمبیا، معدن کاسکیوز Coscuze است که به صورت تقریبی حدود سه چهارم زمرد تولیدی کلمبیا از نیزان معدن استخراج می شود. 

انگشتر مردانه و زنانه زمرد های کلمبیایی از زمردهای دیگر کشورها کاملا ً متفاوت و مختلف هستند و به جرات می توان گفت که مرغوبترین و بهترین رنگ های زمردها، به کلمبیا تعلق دارد. در روم باستان، سبز رنگ ونوس خدای عشق و زیبایی بوده است. امروزه نیز رنگ سبز جایگاه خاصی در بسیاری از فرهنگها و عقاید  دارد. 

واژه زمرد عربی شده اسماراگدوس یونانی است که از کلمه یونانی Smaragdos به معنی سبز گرفته شده است و نیزان واژه یونانی نیز از واژه ای سانسکریت به علامت سبز گرفته گشته است. رنگ سبز انگشتر زمرد در مقابل نور طبیعی و نور مصنوعی و یا حرارت تغییر نمیکند و به نسبت پایدار میباشد به طوری که تنها در گرمای ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد و حرارت های بالاتر رنگ زمرد تغییر پذیر است.سیستم کریستالی زمرد هگزاگونال بوده و پیچیدگی آن بین ۸-۷٫۵ است.

انگشتر زمرد با نگین اصل

نگین انگشتر مردانه و زنانه زمرد تا سال 1840 به شکل مصنوعی تولید می گشت لیکن امروزه بصورت سنتز گردیده ارائه می شود. تشخیص گونه طبیعی از سنتر گشته آن خیلی مشکل می باشد و نیاز به فهمش و تجربه بالایی دارد. سنگهایی که میسر می باشد به باعث تشابه به جای آن عرضه گردند عبارت اند از: دمانتوئید، دیوپسید، دیوپتاز، گروسولار (گارنت سبز کروم دار).

امروزه یا دانستن اینکه با عبور یا انعکاس اشعه ماورا بنفش در کریستال های مصنوعی و یا طبیعی می توانیم تفاوت آنها را مشخص کنیم اقسام مصنوعی آن طیف نوری ماورا بنفش را از خویش عبود می دهند پس میتوان گفت که شفاف تر بنظر می رسند. همینطور بعضی زمرد های مصنوعی مانند Grown – Flux به علت ماده به کار رفته در آنها هنگام برخورد با در معرض با طول موج بالا نوری از فلورسانت قرمز کدری از خویش ساطع می کنند درصورتی که نمونه طبیعی آن همچین گونهی باز نمی گرداند. اولین بلور مصنوعی آن در سال 1848 میلادی توسط آ.و. ورنوی در آزمایشگاه تولید گشت و تا به امروز تکنیک تولید آن تکامل یافته.             

خواص انگشتر زمرد در گذشته

گذشتگان این تفکر را داشتند همان نگین برای مالک خویش پاکدامنی و با اخلاقی به ارمغان آورده، او را از ارواح شیطانی مصون می دارد. در یونان باستان، انگشتر نقره مردانه و زنانه زمرد خیلی مورد منزلت بود،اما در روم ناچیز مورد دقت قرار می گرفت و به ندرت کاربرد پیدا می نمود. در تورات زمرد یکی از گوهر های زیربنای شهر بیت المقدس معرفی گردیده، بمذهب جهت نزد قوم بنی اسرائیل ارج و قرب خاصی دارد. باید دقت داشت که در گذشته های دور، گوهرهای اساس بیش از آنکه به عنوان زیور استعمال گردند، جنبه دارویی داشتند و پزشکان، خوردن یا تنقیه پودر و جوشانده آن ها را تجویز می نمودند. به ویژه برای زمرد ویژگی دارویی و شفابخشی بیش از گوهرهای دیگر قایل بودند.مثلا ً جوشانده زمرد را برای علاج سرطان یا برای علاج صرع و همینطور بهبود اسهال خونی تجویز می نمودند.

پزشکان یونانی دود زمرد پودر گشته و سوزانده را به اعتقاد خویش برای بهبود مارگزیدگی، سرماخوردگی و کوزهی نفس استفاده می نمودند. پیش از آن که عینک و ذره بین ساخت گردد به منظور مطالعه و رویت اشیای ریز،از یک زمرد تراش نوشیده استفاده می نمودند و به آن نگین مطالعه می گفتند. در بعضی فرهنگها زمرد هدیه مرسوم پنجاه و پنجمین سالگرد ازدواج به حساب می رود. همینطور در بعضی دیگر از فرهنگهای آدمیزادی زمرد به عنوان نگین بیست و سی و پنجمین سالگرد ازدواج استفاده می گردد. زمرد گوهر زادگان ماه مه (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) در نظر گرفته می گردد.

خواص انگشتر زنانه و مردانه زمرد برای بدن

امیر المؤمنین (ع) فرموده اند که در دست کردن همین انگشتر مردانه و زنانه زمرد دلیل آسان شدن و گره گشایی کارها می شود و مشکل ساز نیست. 
از حضرت لیکنم موسی کاظم (ع) منقول است که انگشتر نقره زمرد در دست کردن موجب آسانی است که در آن هیچ دشواری نباشد. 
همچنین رسول اکرم (ص) فرموده اند دست کردن همان خاتم باعث برطرف شدن فقر می شود که این یکی از مهم ترین خواص انگشتر زمرد در اسلام است
توجه داشته باشید که در احادیث خواص انگشتر زمرد بیان شده لزومی به تهیه سنگ زمرد سبز نمیباشد و به صورت های دیگر نظیر گوهر، گردنبند و … متوانید از فواید و خاصیت ها خاتم زمرد استفاده کنید.

 

در ایام قدیم اعتقاد بر همین بود که همان نگین روح و کالبد را باهم هماهنگ می نماید. پزشکان یونانی از دود ذرات پودر گردیده آن برای علاج کوزهی نفس، سرماخوردگی و حتی مارگزیدگی هم استفاده می نمودند. در ادبیات ایرانی هم از خواص انگشتر زمرد گفته گشته هرگاه همین نگین را در جلو چشم مار افعی بگذاریم پرتو آن چشم مار را کور می نماید !

در جواهر اسمه (ابنیه 177) هم پیرامون خواص انگشتر مردانه و زنانه زمرد گفته گشته که خردسالی که آن را بر او ببندید دیگر دچار صرع نمی گردد. همینطور چنانچه حشرات موزی وی را گزیده باشند مقدار هشت وضعیت از آن را تکه تکه کرده و به شخص بدهد تا میل کند باد که ضهر قبل از تاثیر باز دارد.

 رنگ سبز در اسلام، رنگ مقدسی استبسیاری از کشورهای مسلمان در پرچم کشورشان از همان رنگ به عنوان نشانه وحدت و یگانگی در ایمان استفاده می کنند. همان رنگ همچنین در کلیسایکاتولیک به عنوان برترین رنگ مذهبی در نظر گرفته می شود. در یونان باستان زیورآلات به عنوان سمبل قدرت، سلامت و مال نقشدرشتی داشت و معتقد بودند که اگر شخصی قطعه ای زمرد زیر زبان خود داشته باشد از دید پنهان می ماند؛ به علاوه، دارنده ِ زمرد را صاحب ثروت، رفاه و قدرت های مافوق طبیعی می دانستند.





:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: